فاطمیه دوم | شب دوم | هیأت شهدای گمنام | ۱۳۹۶/۱۱/۲۷

🔴#هیأت_شهدای_گمنام
🔸 #سبک_زندگی_از_نگاه_امام_سجاد (ع)
📣 خلاصه سخنرانی حجه الاسلام #سعیدی

🔸«انا هدینا السبیل اما شاکراً و اما کفورا»🔸

🔻ما راه را به شما نشان دادیم می خواهید اهل شکر نعمت باشید، می خواهید اهل کفر نعمت.
انتخاب دست شماست. وقتی کاری را خدا انجام می دهد نقص در راه خدا نیست. چون خدا محدودیتی ندارد.
پس اگر گفت «انا هدینا السبیل» یعنی در نشان دادن راه که کار ماست، نقصی وجود ندارد. اما «اما شاکراً». یعنی تو می توانی شاکر باشی، می توانی کفور باشی.

🔻ابزارش چیست؟ ناصر امین. که هم در قالب گفتار مطالبی را به ما گفتند، هم در قالب اعمالشان. اسوه الحسنه.

در چه زمینه هایی ما را هدایت می کنند؟ هر زمینه ای که می بینیم خارج از اعتقادات، اخلاقیات و احکام نیست.

داستان های قرآن هم یا جنبه اعتقادی یا اخلاقی یا احکام دارند. هر کدام به اندازه خودشان اهمیت دارند.

مثال، یک ساعتی داریم خیلی گران قیمت است. فقط یک اشکال دارد. چرخ دنده ندارد. یک ساعت دیگر هم داریم ارزان قیمت است.

ولی ساعت را خوب نشان می دهد. امروز می خواهم بیرون بروم. کار هم زیاد دارم. ساعت و زمان برایم خیلی مهم است. ساعت گران قیمت به دردم نمی خورد.

🔻ارزان را می برم. چون ساعت گران کاربرد ندارد. کارایی ندارد. اخلاق یا رعایت احکام اگر نداشتی دینت دیگر برایت کارایی ندارد.

دعای هشتم صحیفه سجادیه با این عنوان شروع می شود: «اللهم انی اعوذ بک….». پناه می برم به تو.

امام سجاد (ع) می گوید می خواهم یکسری چیزهای خطرناکی را بگویم باید به خدا پناه ببریم.

اولی اش «من هیجان الحرص». حرص یک رذیله اخلاقی است.

شهید دستغیب در کتاب گناهان کبیره می گویند: هر کدام از این گناهان رساله ای را که بتراشی، وقتی نگاه کنی می بینی ریشه اش یک رذیله اخلاقی است.

وقتی حسودی اش می شود شروع به غیبت کردن می کند.

🔻امام صادق (ع) می فرماید: «حسادت ریشه اش کفر است.»

صفت حریص یک بار در قرآن آمده است. آن هم صفت پیامبر (ص) است. حریص نسبت به هدایت مردم. حریص یعنی خواست شدید.

اگر حرص آمد مجوز صادر می کند. برای اینکه خراب کاری و گناه کند. هیجان حرص نسبت به دنیا.

🔻حرص جهات مختلف دارد. اگر در پول نیست، در ماشین هست.

اگر در ماشین نیست، در مقام هست.

انسان وقتی حریص شد دستش به گناه آلوده می شود. انسان حرص خودش را زیاد نمی فهمد، اما حرص بقیه را می فهمد. ماها خیلی اوقات بی تربیت هستیم.

🔻حرص مان تربیت نشده است. در کتاب غربی ها می نویسند اگر چیزی کنار شما به عنوان تعارفی آوردند آنی که داخل سینی به شما نزدیک تر است را بردارید. برای اینکه در نگاه دیگران حریص به نظر نیایید. دین ما هم بر حسب ظاهر همین را می گوید. اما برای اینکه حرصت را کنترل کنی، نه اینکه دیگران تو را چه جوری نگاه می کنند.

وگرنه وقتی که به قدرت برسی و کسی نباشد، حالا حرصت طور دیگری می شود. وقتی توان پیدا کنی و به یک موقعیت سیاسی برسی، حالا کشور گشایی هم می خواهی انجام دهی.

«اللهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و صوره الغضب».

🔻 خدایا پناه به تو می بریم از عصبیت و عصبانیت که من را از مسیر درست بیرون می برد.

امیرالمومنین (ع) می فرمایند: شدت غضب نوع گویشت را تغییر می دهد. و ریشه استدلال را قطع می کند و فهم آدم را پاره پاره می کند.

(یعنی خودت که نمی فهمی هیچ، دیگری هم بهت بگوید نمی فهمی.)

🔻امیرالمومنین (ع) در روایت دیگری می فرمایند: آدم عصبانی مثل دیوانه می ماند. انسان دیوانه ای در خیابان راه می رود سنگ می زند شیشه خانه تان را می شکند. بیرون می آیی نگاه می کنی می بینی دیوانه است. چیزی بهش نمی گویی.

از خانه کمی نان و آب هم برایش می بری.

کاری که انجام می دهد مجازاتی برایش در نظر نمی گیری چون دیوانه است.

🔻 اما یک فرقی دارد. آدم عصبانی کارش مثل دیوانه هاست. اما مجازات برایش در نظر گرفته می شود. عصبانی شدی که شدی. نباید جنایت انجام می دادی.

عصبانیت ما رافع مسئولیت مان نیست.

🔻در سوره مبارکه حدید وقتی آدمهای خوب و بد را از هم جدا می کنند. می گویند صبر کنید اینجا خیلی تاریک شد ما که در دنیا با هم بودیم تو داری می روی بالا، ما پایین ماندیم. می گویند ما در دنیا از حیث جسمی کنار هم بودیم ولیکن شما خودتان خودتان را گول زدید.

عصبانی شدید، گفتید می خواهم بچه را تربیت کنم. دروغ داری می گویی، هم خودت می دانی هم بچه. فتنه نفس کردی.

عبارت بعدی حضرت «من غربت الحسد» است. خداوند می فرماید: «دعای کسی که حسود است را اجابت نمی کنم.»

👈چون طرف دعا می کند کاش آن نعمت را فلانی نداشته باشد. خدا می فرماید خب من هم می خواهم که تو آن نعمت را نداشته باشی.

تو راضی به نعمتی که من به او داده ام نیستی. من هم راضی به نعمتی که تو دلت می خواهد، نیستم. چاره اش این است که اگر حسودی ات شد برای طرف دعا کردن را شروع کن. برایش در همان زمینه ای که حسادت داری دعا کن. خیلی سخت است. اما دو خاصیت دارد.

اول: حسادت از دلت ریشه کن می شود.

دوم: امام صادق (ع) می فرمایند: خیر را اگر برای دیگری خواستی خدا اول به خودت می دهد. دو سر بُرد است.

«و ضعف الصبر». صبرمان ضعیف نشود. حضرت می فرماید:« صبر بر سه نوع است. صبر در مقابل گناه و معصیت، صبر در مقابل طاعت (طاعت خدا صبر و استقامت می خواهد)، صبر بر مصیبت (حرف نامربوط نزنیم).

امام صادق (ع) می فرماید: مومن مشرک نباشید. بعضی از شما در کارهایتان می گویید اگر فلانی نبود این کار انجام نمی شد. می گویید اول خدا دوم شما.

یعنی یک «دو» برای خدا قائل می شوید. توکل از خدا به غیر می رود. اگر خدا نمی خواست، هیچ کاری انجام نمی شد.

خدا می فرماید: به عزت و جلالم قسم ناامید می کنم امید کسی را که به غیر از من امید داشته باشد. در مسئله ی ازدواج هم اگر ملاک ها غیر از ملاک های الهی بود، از همان ملاک ها ضربه می خوری.

سخرانی حجه الاسلام #سعیدی

دریافت نسخه باکیفیت | ۳۸ مگابایت

سخرانی حجه الاسلام #سعیدی

دریافت نسخه کم حجم |۱۶ مگابایت

مداحی حاج امیر عباسی

مناجات با امام زمان

حاج امیر عباسی

روضه

حاج امیر عباسی

زمینه ای عاطفه و شور سلام

حاج امیر عباسی

واحد تویی سوره قدر و اعطینا

حاج امیر عباسی

واحد تند: یا فاطمه یا بضعه النبی