چند رسانه اي جستجوي دانلودها بالا
چينش براساس : پيش فرض | نام | تاريخ | بازدید | [نزولي]
تعداد فايلها: 2
فايل ها:
خطبه 193 نهج البلاغه خطبه همّام(7) | 7 خرداد ماه 94 | دکتر جهان بین

سايز فايل :MB 5.1

فايل كم حجم صوتي

نکات مناسبتی : به مناسبت روز جوان و بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان در خصوص حل مسئله کمبود منابع | دکتر جهان بین

سايز فايل :MB 5.2

 

اسراف و مساله کمبود منابع در نهج البلاغه

Profile

مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درفرازی از بیاناتشان به مساله کمبود منابع اشاره کردند و با اذعان به تاثیر تحریمها در کمبود منابع، راه حل واقعی رفع کمبود منابع را صرفه جویی و پرهیز از اسراف، انضباط مالی و تقویت تولید داخل دانستند.مطالعه منویات امیرمومنان در نهج البلاغه به وضوح حاکی از اهمیت پرهیز از اسراف به ویژه در سطح کارگزاران حکومتی می باشد.علی(ع) در نهج البلاغه ۳بار از اسراف و ۲بار از تبذیر به تندی انتقاد کرده اند.در مفهوم شناسی اسراف می توان آن را از دوجهت کمی و کیفی توضیح داد.اسراف ازجهت کمی یعنی اینکه منابع مصرف شده برای انجام کاری بیشتر از حد معمول باشد.به عبارتی اگر برای انجام کاری، فلان مبلغ به طور معقول نیاز است، آن کار با مبلغی بیشتر از آن مبلغ انجام گیرد.از جهت کیفی هم یعنی اینکه منابع مصرفی به اندازه باشد اما منابع در غیر از آنجایی که می باید هزینه شود هزینه گردد.علی(ع)، اسراف را عامل تنگدستی جامعه می دانند.ایشان در در دستورالعملی به کارگزاران می فرمایند:

اَدِقُّوا اَقلامَکُم قارِبُوا بَینَ سُطُورِکُم وَ احذِفُوا عنّی فُضُولَکُم وَاقصُدُ واقصد المَعانی وَ اِیاکُم وَ الاِکثارَ فَاِنَّ اَموالَ المُسلِمینَ لا تَحتَمِلُ الاَضرارَ.

“نوک قلم ها را تیز کنید، سطرها را نزدیک هم قرار دهید، مطالب اضافی را از متن حذف کنید، فقط مسائل لازم را بنویسید و از زیاده روی در نوشتن بپرهیزید، زیرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زیان را ندارد.”

در نمونه ای دیگر در خصوص دقت نظر علی(ع) در خصوص بیت المال و صرفه جویی درآن می خوانیم:

 شبی طلحه و زبیر به خدمت حضرت علی (ع) آمدند  که مقصود خود را اظهار کنند.چون نشستند که گفتگوئی در این باب نمایند حضرت به قنبر فرمود این چراغ را بردار، و چراغ دیگری بیاور پرسیدند یا علی سبب تغییر چراغ چیست؟ فرمود پیش از آمدن شما حساب بیت المال را می کردم و آن چراغ از بیت المال بود، ولی حال که شما آمدید، سزاوار نبود که چراغ بیت المال را بسوزانم، پس طلحه و زبیر دانستند که آن حضرت با این احتیاطی که در کارها دارد هیچگاه ریاستی به ایشان نخواهد داد.